Maaike Eekma is een schoonheidsspecialiste en saloneigenaar uit Ruurlo. Ze is gespecialiseerd in huidverbetering en werkt dagelijks met 2 andere collega’s in haar eigen salon. Nadat we Maaike’s nieuwe website hebben opgeleverd vroeg ze ons of we haar wilden helpen met het opzetten van een online shop. Ze werkte al jarenlang met diverse producten die ze ook verkoopt in haar salon. De klanten die ze huid en productadvies geeft, vertellen dit ook weer door aan vrienden en bekenden in de rest van het land. Maaike merkte toen ook dat ze steeds vaker verzoeken kreeg vanuit heel Nederland. Door dit alles samen besloot Maaike dat ze de producten in haar salon ook online wilde gaan verkopen.
Maaike gaf ons aan dat als ze dit ging doen, ze het echt professioneel aan wilde pakken. Ze wilde dus een professionele webshop die eruit ziet als die van de grote partijen. Daarom hebben wij gekozen voor het Shopify platform. Dit is al jaren wereldwijd het meest vooruitstrevende e-commerce systeem dat ook gebruikt wordt door de grote partijen. Het was voor Maaike belangrijk dat ze het goed zelf kon beheren, en dat het voor haar klanten ook heel gebruiksvriendelijk is. We hebben toen samen een goede structuur opgezet voor de indeling van de producten. Nadat de shop ontwikkeling klaar was hebben we ook geholpen met de fotografie voor een professionele uitstraling. Dit maakte het plaatje helemaal compleet. Een professionele en frisse uitstraling.
Wanneer je wilt starten met het online verkopen moet je even schakelen. Er zijn nieuwe processen en handelingen nodig die je je gewoon eigen moet maken. Om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben we voor Maaike een checklist gemaakt van alles wat erbij komt kijken. Hoe handel je bestellingen af? Hoe ga je pakketjes versturen? Heb je aan de retourvoorwaarden gedacht? En zo zijn er nog veel meer dingen waar je je in moet verdiepen. Omdat wij dit al veel vaker hebben gedaan hebben we een goede aanpak waar we Maaike van a t/m z in hebben kunnen ondersteunen. En toen alles eenmaal goed stond, kon Maaike vanaf dag 1 zelf haar webshop helemaal zelf beheren. We hebben hiervoor uitlegvideo’s gemaakt voor zowel Maaike als haar personeel, zodat ze hier altijd op terug kunnen vallen. Super handig :)
Nadat de shop live stond kwamen de eerste verkopen vrijwel direct binnen vanuit de bekende klantenkring. Maar hoe breng je de webshop verder onder de aandacht? Je bent natuurlijk niet meer beperkt tot alleen klanten uit je eigen de regio. Maaike vroeg ons om mee te denken en op een vaste basis te blijven ondersteunen. Zo voeren we wekelijks werkzaamheden uit als e-mail marketing, social media, advertising, aanpassingen en optimalisatie aan de webshop, etc. Ook helpen we strategisch met ideeën over inkoop, bestellingen, klantcontact, verzendingen en nog veel meer.
Een jaar geleden zijn we gestart met Google shopping en social advertising. Hierdoor kwamen er al snel verkopen vanuit het hele land. Van een kleine bestelling van een paar tientjes tot grotere bestellingen van enkele honderden euro’s. Het doel is natuurlijk altijd om de mensen vast te houden. Als ze eenmaal een eerste bestelling hebben geplaatst. Hoe bereiken we ze dan weer? En hoe triggeren we ze om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief met aanbiedingen? Dit zijn allemaal dingen die we wekelijks blijven monitoren en optimaliseren om zo steeds verder te groeien.
We zijn al jarenlang actief met Shopify en alle tools die daar goed mee samenwerken. Zo hebben we recentelijk een loyalty programma ontwikkelt voor de trouwe klanten. Hiermee kunnen ze punten sparen en inleveren. Dit is een geheel automatisch systeem waardoor je steeds meer aan je klanten kunt verdienen. En zo hebben we nog meer leuke ontwikkelingen in petto om de shop de komende jaren goed te laten doorgroeien.